יום רביעי, 23 ביוני 2010

טור בנושא כתיבה נכונה

חלק נכבד מן הקוראים ששלחו מייל לתיבת הדואר שלי ביקשו טיפים לכתיבה נכונה. למעשה כ25% מהתגובות בחודש האחרון (אחת מתוך ארבע) עסקו בנושא זה. כפי שאתם ודאי מבינים אי אפשר ליצור כתיבה טובה ע"י שמירה על כללים בלבד, אולם בכל זאת ישנם מס' כללים שאם תשמרו עליהם זהו כבר צעד בכיוון הנכון –
1. כותרת צריכה להיות מושכת ומפוצצת. הימנעו מבחירת כותרות משעממות ולקוניות.
2. ציינו לעצמכם את הכלל הבא – יש לשמור על עקביות בין המשפטים, גם מבחינה תוכנית וגם מבחינה לשונית. דעי לך שחוסר הקפדה על כלל זה יוצר רושם של חובבנות.
3. לא כדאי להפריז בשימוש במילים לועזיות זה משדר ארוגנטיות.
4. אם כבר השתמשת במילה לועזית כדאי שתדע את משמעותה הנכונה שלא תצא אמביוולנטי.
5. רבים מן הכותבים לא מיישמים את הכלל הבא ואני מתנצל בפני מי שייפגע מכלל זה אבל השתדלו להימנע מאפולוגטיקה, אין טעם להתנצל על דעתכם.
6. הפיתוי להשתמש בפרובוקציות זולות כדי למשוך תשומת לב הוא גדול אך ראוי שלא להיגרר לכך, פשוט כיתבו את האמת ביושרה ובענווה, כדברי ישו "אשרי הענווים כי הם יירשו את הארץ".
7. אל תכפישו מישהו אחר כדי ליצור אייטם ואל תיכשלו בלשון הרע. תשאירו את זה לידיעות אחרונות.
"ככה עושים את זה בגדול. יש שאלות?"
8. חגי סגל אמר לי פעם כי  "כאשר מצטטים מישהו חשוב להבדיל בין עיקר לתפל. לא צריך לצטט כל משפט שולי שנאמר. יש כאן משהו חם לשתות אולי?"
9. אין ליצור משפטים בלתי נגמרים, שעמוסים מדי בפסיקים ויוצרים אי שקט אצל הקורא, שכן הקורא הממוצע מתעייף מעודף מילים במשפט אחד, שהיה עדיף להופכו לסידרת משפטים קטנים המופרדים בנקודה, אכן, לא רק פתיחת הפיסקה חשובה חשוב גם כיצד לסיים אותה ויש כאלה שפשוט לא יודעים איך לעשות את זה. בכלל. וחבל.
10. מצד שני היעדר סימני פיסוק בפיסקה כלל הוא לא פחות גרוע הקורא לא יכול להבין אם המשפט נגמר התחיל ואולי התחילה פיסקה חדשה ללא הנקודה אי אפשר לדעת בקיצור לא יותר מדי ולא פחות מדי
11. עוד כלל חשוב! אין להשתמש בסימני קריאה!!! זה מרמז על חוסר ביטחון ורצון לתשומת לב!!!
12. יש להיזהר מקפיצות לוגיות, כמו כן יש לבנות את מסקנותיך בזהירות עקב בצד אגודל, מכך נובע בהכרח שטיעון חייב להיות ארוך מ20 מילים.
13. חשוב לגוון בבחירת מילות הקישור בין המשפטים, גם אם נראה שזו המילה המתאימה ביותר וגם אם ממש קשה לכם למצוא מילה אחרת.
14. אני לא בטוח אבל נראה לי שכדי לשכנע אחרים ברעיון אותו אתה מביע אתה חייב להיות משוכנע בעצמך שהוא נכון. לפחות ברוב המקרים. לא ככה ?
15. אין לסמוך על העורך שיתקן את השגיאות שלכם. חשווב מאוד לבכר את עצמכם ולהוציא תחת ידכם מוצר מוגמר (צריך לשנות קצת את הניסוח. רוסו, עשה טובה תעבור על זה עוד פעם(.
16. השתדלו לא לסיים פיסקה בשלוש נקודות, ב"ועוד...", "וכו' ". זה יוצר את הרושם כאילו אין לכם מה לכתוב ואתם סתם מנסים ליצור רושם כאילו היה לכם מה לומר וכו'
17. אני אישית לא אוהב שהכותב עסוק מדי בעצמו ומייחס חשיבות גדולה מדי לעולמו הצר. אני זוכר שפעם הייתי נופל בזה לא מעט, אבל מאז שהפסקתי עם זה, אני מרגיש שהכתיבה שלי השתדרגה בהרבה.
18.  לסיום אצרף עוד כלל מאוד חשוב, שכותבים רבים נופלים בו לצערנו. לעיתים קורה וכותב מסיים את הטור בשעה טובה ומוצלחת ומגלה לאכזבתו כי לא עמד במכסת המילים שהקציב לו העורך או במכסה שהקציב לעצמו. אני לא מתכוון על חריגה ממכסת המילים, אלא להיפך, מס' המילים במאמרו דל ממה שהתכוון. כותבים רבים חשים צורך למרוח עוד מס' משפטים בסוף הטור כדי לעבות אותו. לעיתים הם אף חוזרים על אותו משפט בניסוחים שונים, כותבים את אותו הרעיון בוריאציות שונות וחוזרים על עצמם שוב ושוב. כותבים יקרים – מיותר לחלוטין, לא יקרה שום אסון אם הטור שלכם יהיה קצר מן הרגיל, זה עדיף על סוף מרוח של מאמר. אני באופן אישי מעדיף את התימצות, עדיף להביע רעיון במשפט אחד מאשר בפיסקה בעלת 120 מילים.

ובהזדמנות זו – תודה רבה לחגי סגל על הרצאת הטיפים החשובה שנתן לכותבי 'עולם קטן'.
שימרו על קשר, אה  vlado@olam-katan.co.il
לקריאה לא בזמן התפילה www.valdomh.blogspot.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה